|
Forældrenes tilsyn med skolevirksomheden på Trekronergade Freinetskole
Baggrunden for disse retningslinier er, at forældrene ved private grundskoler i forbindelse med revisionen af "Lov om friskoler og private grundskoler" blev overladt det fulde tilsyn med skolernes virksomhed. Herunder at vælge en ekstern tilsynsførende, som skal føre tilsyn med elevernes standpunkt i dansk, regning/matematik og engelsk. Tilsynet skal ikke betragtes som en kontrol fra en parts side med en anden part - men som en forpligtelse til for begge parter, forældre og medarbejdere, at skabe et samarbejde om den bedste skolehverdag for børnene. Skolens tilsynsførende, valgt på generalforsamlingen marts 2014 er Erik Sigsgaard - pædagog, forsker og forfatter til masser af bøger om børn og unge.
Links : - bekendtgørelse om tilsyn
Hvad er tilsynets udgangspunkt? 1) Skolens formålsparagraf, hvori det pointeres, at virksomheden sker med udgangspunkt i Freinetpædagogikkens principper og praksis. 2) Beslutninger truffet af skolens kompetente forsamlinger. 3) Lovens kapitel 3: "Tilsyn". 4) Landets love i almindelighed. Hvad skal der føres tilsyn med? Forældrekredsen skal føre tilsyn med skolens almindelige virksomhed. Hermed skal forstås: 1) Samværet mellem eleverne indbyrdes, samt mellem elever og medarbejdere. 2) Undervisningen. 3) Elevernes standpunkt i fagene dansk, regning/matematik og engelsk. 4) De fysiske forhold hvori virksomheden foregår. 5) Økonomien. Hvordan skal tilsynet udøves i praksis? Tilsynet udøves i forbindelse med: 1) Drøftelser og beslutninger på forældrekredsens generalforsamlinger og i bestyrelsen. 2) Møder for skolekredsen/forældrekredsen og medarbejdergruppen, hvor forskellige skolerelevante emner behandles. 3) Forældremøder med gruppelærere og andre relevante lærere, hvor undervisningsmæssige forhold og pædagogisk/sociale forhold vedrørende den enkelte gruppe fremlægges og drøftes. 4) Forældresamtaler, hvor faglige, pædagogiske og sociale forhold drøftes. 5) Forældrenes mulighed for individuelt at færdes på skolen i og uden for undervisningstiden (det første efter forudgående aftale med en lærer). 6) Forældrenes mulighed for at få indsigt i budgetter, regnskaber, revisionsprotokoller og andre dokumenter af betydning for skolevirksomheden. 7) Skolerådets funktion som bl.a. omfatter sagsbehandling, samarbejde og gensidig orientering om: - skemaet, herunder fagfordelingen - skolevirksomheden ved siden af undervisningen, f.eks. arrangementer hvor forældrene deltager - pædagogisk-sociale problemer - skolens regnskab og budgetter - større nyanskaffelser i forbindelse med skolevirksomheden. 8) Valg af en tilsynsførende (=eksternt tilsyn) Den tilsynsførende skal føre tilsyn med elevernes (i flertal) standpunkt i fagene dansk, regning/matematik og engelsk. Det er således ikke den enkelte elevs standpunkt eller undervisningen i fagene, der skal føres tilsyn med. Af bemærkningerne til lovforslaget ved lovens fremlæggelse fremgår det, at elevernes standpunkt hører sammen med undervisningen, således at den tilsynsførende kan sætte ind over for undervisningen, hvis elevernes standpunkt ikke er tilfredsstillende. Tilsynet hviler ifølge lovens bemærkninger alene på den tilsynsførendes skøn. Som udgangspunkt for et sådant skøn kan bruges: - folkeskolelovens bestemmelser vedrørende dansk, regning/matematik og engelsk - formålsbeskrivelserne for de enkelte fag i folkeskolen - Undervisningsministerens retningslinier for det centrale indhold i de nævnte fag - de af undervisningsministeriet udsendte vejledende læseplaner for de nævnte fag - besøg på parallelle klassetrin i ovennævnte fag på en tilfældig folkeskole. Den eksterne tilsynsførende kan udøve sit tilsyn ved: - at overvære en skoledag i udvalgte grupper (fag) - at drøfte eleverne standpunkt i dansk, regning/matematik og engelsk med udvalgte faglærere - at drøfte undervisningens indhold og tilrettelæggelse i disse fag med lærergruppen. På grundlag af sine besøg på skolen og sine møder med lærerne afgiver den tilsynsførende mindst en årlig skriftlig eller mundtlig erklæring til bestyrelsen. Erklæringens indhold formidles til forældre, lærere og elever via skolens samarbejdsorganer, først og fremmest skolerådet. Erklæringen skal redegøre for tilsynets konkrete udøvelse og udtrykke den tilsynsførendes opfattelse af i hvilken grad elevernes standpunkt i fagene dansk, regning/ matematik og engelsk kan stå mål med, hvad de almindeligvis opnår i folkeskolen. En klage over skolevirksomheden skal rettes til: 1) Gruppelæreren/faglæreren - når det drejer sig om forælders/flere forældres klager over forhold i den enkelte gruppe/fag. Den videre klagevej er: Lærerrådet/skoleleder, bestyrelse, forældrekredsens generalforsamling, undervisningsministeriet. 2) Lærerrådet/skolelederen - når det drejer sig om generelle forhold vedrørende den daglige skolevirksomhed. Den videre klagevej er: Bestyrelse, forældrekredsens generalforsamling, undervisningsministeriet. 3) Bestyrelsen - når det drejer sig om sager vedrørende lærerrådets virke eller principielle forhold vedrørende skolens virksomhed. Den videre klagevej er: Forældrekredsens generalforsamling, undervisningsministeriet. Klagens modtager kan vælge at bringe klagen til behandling i skolens samarbejdsorgan, skolerådet. |