Børnehaveklassen Stjernerne
Skolens børnehaveklasse hedder Stjernerne. Vi bor i en stuelejlighed overfor grundskolen med indgang fra skolens fælles legegård ”kaningården.
Skolens elever kommer fra forskellige dele af Københavnsområdet - nogle kender hverken hinanden eller skolens kultur på forhånd, mens andre har søskende på skolen, og kender derfra lidt til skolelivet.
Året i Stjernerne fungerer dels som rum for faglig og social læring, dels som gradvis indføring i skolens særlige kultur, arbejds- og organiseringsformer.
Som udgangspunkt er Stjernerne en gruppe for sig – men når gruppen og det enkelte barn er klar, åbnes der mere og mere op for samarbejde med grundskolen.
Skolens fritidsordning ”Hygge” er et tilbud for alle indtil 6. klasse i Grundskolens lokaler. Dog starter Stjernegruppen normalt ud for sig selv i eget klasselokale i den allerførste periode af skoleåret.
Stjernernes skoledag begynder hver dag kl. 9.00 og slutter kl. 14.30, dog fredag kun til kl. 12.
Strukturen for en almindelig stjernedag, ser typisk således ud:
|
9.00 - 10.00
|
morgenmøde/arbejdstid
|
|
10.00 – 10.30
|
lille-pause
|
|
10.30 – 11.15
|
arbejdstid
|
|
11.15 – 11.45
|
frokost
|
|
11.45 – 12.30
|
store-pause
|
|
12.30 – 14.30
|
arbejdstid + frugttid
|
På Trekronergade Freinetskole ringer ingen klokke ind og ud – i Stjernerne kan vi derfor forme dagene henover året, som vi har behov for.
Dagen starter altid med et morgenmøde. Her skiftes børnene til at være ordstyrere. Ordstyrerens job er at afholde morgenmødet.
Kalendertavle med ugedag, dato og evt. fraværende udfyldes, hvorefter ordet gives frit for store som små beskeder, oplevelser og ideer. Stjernerne venter ved håndsoprækning på tur, og ordstyreren styrer den demokratiske proces.
Arbejdstidsbegrebet er i Stjernene bredt, og i sin kerne en ”skal-aktivitet”. Arbejdet veksler mellem forskellige typer aktiviteter – selvvalgte aktiviteter, fællesundervisning/introduktioner og emnearbejde i mindre grupper.
Som Stjerne har man på skift ansvar for et praktisk dagligt gøremål (a-område), f.eks. borddækning, mælkeuddeling, ordne farver/sakse, samle puder ect.
På den måde oplever børnene vigtigheden af alles indsats, som et stykke arbejde der prioriteres i klassens hverdag.
I dansk og matematik vægter vi kreative indgangsvinkler og udtryksformer højt. 
Inspirationen til hvad der tælles, vejes, måles, læses og synges, udspringer fra børnenes egne erfaringer og nære hverdag.
Vi støtter op omkring lysten til at lege, eksperimentere og afprøve.
Vi tegner, klipper, former og farver, og gennem bevægelse, rytmik, fortællinger og drama udfordres krop, hjerne og hjerte.
Vi lægger vægt på et rummeligt socialt fællesskab, hvor der kan være plads til individuelle nuancer, soloer og fornemmelse for hinanden.
Vi prioriterer at tale med Stjernerne hver gang konflikter og problemer opstår børnene imellem. Problemløsning, problemhåndtering samt accept af forskellighed er vigtige nøgleord i hverdagen.
Sammen med skolens øvrige elever deltager Stjernerne i ugentlig morgensang, fællesmøder, fester og højtider, idrætsdag, trivselsdag og emneuger, og i den sidste del af året, er de med på værksteder, til fremlæggelser og på besøg i arbejdstid i Grundskolegrupperne.